Saturday, May 15, 2010

Sudoku

Punye lah kerap aku main pc games, sampai udahnye aku jadi bosan.. Hari tu ada skali Dayah tanye aku camne nak main sudoku.. tetibe aku jadi suke balik main Sudoku ni.. kini sudoku kembali menjadi hobi aku..

Dulu aku pernah main, tu pun tak sengaja install game sudoku ke dalam handphone motorola aku dulu.. Masa download dari internet, description dia tulis sudoku ni adalah permainan yang amat famous dan menjadi kegilaan ramai orang.. Lepas install, aku reti tak reti main je..

Permainan ni sangat bagus dan mengaktifkan otak kanan aku rasa.. simple puzzle yang mempunyai 81 (9x9 matrix) petak yang dibahagikan kepada 9 buah 3x3 matrices.. setiap 3x3 matrix perlu diisi dengan angka 1-9 (tidak boleh diulangi).. dan setiap baris dan lajur juga perlu diisi dengan angka 1-9 tanpa diulang.. simple tapi berpeluh gak nak buat..

Aku baru je beli buku Sudoku kat Giant.. harga bleh tahan ler gak, rm13.. haih, bleh beli brape buah buku detektif conan kot.. tapi nice gak lah buku ni.. melatih aku step by step, dari paling senang ke paling sukar.. buat masa ni aku baru je dalam stage yang paling senang.. aku nekad elok je aku dapat habiskan ke semua 300 puzzles dalam tu, aku nak join mana2 sudoku competition.. hoho..

0 comments: