Monday, June 28, 2010

Santau 2

Entry ini adalah kesinambungan entry santau sebelum ni.
Baru je tadi mak aku call seorang pengubat santau yang berada di Kedah atas rekemendasi orang. Beliau mampu mengubat melalui telefon dengan membaca ayat-ayat ke telinga kita melalui telefon (teknologi juga berguna dalam perubatan tradisional tau).

Seperti yang sedia tahu, aku memang kena santau katanya, tekak rasa gatal-gatal kerana miang diletakkan di tekak aku. Untuk yang tidak tahu, santau ni kata orang berasal dari miang buluh selalunya dan digaul dengan kaca pecah yang sangat halus sehingga boleh difilter dengan kain (apa yang aku dengar). Ia sangat halus sehingga boleh menembusi liang roma kulit dan masuk ke dalam tubuh. Lagi kata beliau, miang di tekak aku akan jadi sangat aktif pada waktu malam kerana sejuk. Aku memang sangat kerap batuk malam, sampai mak aku cakap

"macam mane la kau ni lepas kahwin?"

errr.. Betul gak tu.. Terganggu pulak nanti..
Dan baru aku teringat yang aku batuk ni bermusim, selalunya datang tatkala musim hujan (sebab sejuk mungkin). Adakah ianya kebetulan atau suratan? Ia seperti apa yang beliau katakan.
Lepas beliau melakukan bacaan doa, aku rasa tekak aku sudah kurang gatal, dan batuk aku pun hilang. Cuma ada sedikit batuk disebabkan kebiasaan aku untuk hilangkan gatal tekak aku sebelum ni.

Perkara yang sama berlaku pada mak aku. Mak aku kena santau tulang menyebabkan mak aku selalu sakit kaki kanan dan sakit tapak kaki kedua-dua belah kaki. Kesakitan itu semua hilang kata mak aku lepas dibacakan doa.

Alhamdulillah, seronok aku tengok mak aku dah ok balik, dan lega rasanya bila aku dah kurang batuk seperti sebelum ini.

Yeay boleh minum air berais balik.. opss belum boleh lagi, tunggu lepas kahwin.. uhuk uhuk..

1 comments:

Anonymous said...

Encik,nak tanya.ada no phone perawat ni x?saya ingin di rawat atas sakit yg sama