Thursday, June 24, 2010

Santau

Aku pernah cerita sebelum ni pasal aku kerap diserang penyakit batuk yang berpanjangan dalam entry musim sakit. Disebabkan perubatan moden tidak berhasil untuk mengubat penyakit aku ni, aku pun cuba lah petua-petua orang tua seperti makan sirih dan gula, telan madu, minum air asam jawa, minum air limau nipis dan sebagainya. Namun, tetap tidak menampakkan hasil.

Batuk ini cuma akan reda dengan sendirinya setelah beberapa bulan. Maka aku suspek ianya adalah disebabkan alergik ataupun cuaca negara Malaysia yang tidak berapa sesuai dengan tubuh Caucasian aku ni. Tapi nak buat macam mana, inilah tanah tumpah darah aku, tak sampai hati pulak migrate hanya disebabkan batuk. Tapi ini hanya jangkaan aku, mungkin aku boleh cuba duduk kat oversea beberapa tahun untuk memastikan kesahihan hipotesisku itu.

Tapi, baru-baru ini, abang ipar aku cuba mendapatkan nasihat dari seorang sahabat yang berada di Bangi, katanya sahabat itu mempunyai kepakaran dalam perubatan tradisional. Beliau berkata, penyakit aku ni ade mungkinnya disebabkan SANTAU. Santau ini tidak semestinya disebabkan orang dengki dengan kita, mungkin ia ditujukan kepada orang/tempat lain, tapi terkena dekat orang yang tiada kaitan.

Petang tadi anak angkat makcik aku recommend pergi kat satu tempat perubatan tradisional. Aku tak percaya sepenuhnya kepada perubatan tradisional ni kerana kebanyakannya yang aku lihat tidak meyakinkan dan aku risau ianya tidak mengikut hukum syarak. Tapi tempat berubat yang aku pergi petang tadi tak ada bagi ubat-ubatan, part ubat-ubat ni yang aku risau sebab tak tahu asal usul ubat dan kandungannya, mana la tahu ada kesan sampingan. Orang yang mengubat tadi kononnya membedah aku secara batin dekat dada. Dan sekali lagi perkataan tak best disebut.. Ya ia adalah Santau.. katanya paru-paru aku dah koyak sebab santau. Aku tak paham, koyak secara batin atau zahir? apa beza koyak batin dan zahir? Kalau paru-paru koyak secara zahir, dari perspektif saintifik, pasti aku dah berada dalam wad kecemasan kini.

Tapi aku tidak lah mengatakan yang aku tidak percaya pada santau.. Mungkin aku tak percaya sebab aku tak dapat terima aku kena santau. Aku harap ianya tidak betul, dan jika betul, aku harap aku dapat jumpa penawarnya.

Wallahualam.

Aku harap ianya tidak berlaku pada aku.

6 comments:

Anonymous Devil said...

wow. santau. xleh main2 beb. bnd ni btl. org yg bljr santau ni, die kene santau org btl2. so target die byk gak yg random. kwn bapak aku siap ade satu tempayan santau. die tanye bapak aku kot ade idea nk bg kat sape2. haha.

Azan said...

tu ar.. memang takleh main2.. paling aku tak suke, santau ni buat org susah dapat zuriat sebab berbisa.. bahaya tu, aku nak kawen ni..

satu tempayan santau? mane die dapat tu? takkan sume tu random kena kat die... gile ar..

Anonymous Devil said...

mane nk dpt zuriat nye. nk beromen pn dh xminat kalo sakit2 kot. haha.

die bljr nk buat santau. bile dh bljr kene la buat btl2. tp mslh nye takde target depe ni. tu kdg2 random je org yg kene santau ni.

Azan said...

ooo ye ke... nasib baik aku sihat lagi, cuma batuk je.. tak hilangnye rasa minat tu.. lucah ar ko ni lan.. ish3x..

giler ar belajar santau pastu main tibai santau org tak tentu hala.. byk dosa dia di situ..

ajezahmad said...

santau boleh simpan dalam tempayan ker? hebat!

btw, berangan la caucasion ko. jawa 95% x nak ngaku.

Azan said...

haha.. secara zahirnya caucasian, secara batinnya jawa.. jangan tak tau, jawa kuat batin tau.. hahahaha...